websikehealthcheck

Blog...

Mit tegyél, ha úgy érzed túl stresszes vagy? Íme néhány tipp a jóga eszköztárából

stressz kezelés - jóga óra - Pertics Nikolett

Karantén, vírus, maszk, home office, a gyerek is otthon… Ezek a szavak most szinte mindenkiből előhoznak valamilyen érzést, ami sokszor bizony nem építő jellegű. Korlátozva vagyunk, ez tény. Sok emberrel tartom a kapcsolatot, akár online jógáról legyen szó, akár tanfolyamról, melyet online végzek. Így látom és tapasztalom, hogy mindenkiből mást hoz ki a helyzet. Ráadásul alapból van az emberekben egy feszültség a jelenleg uralkodó helyzet miatt, akár észreveszik ezt tudatosan, akár nem. A kérdés az, hogy mit tehetünk ez ellen? Hogyan hozhatjuk jobb állapotba magunkat? Ehhez adok néhány tippet a cikkben.

A stressz a mindennapok része

Mostanra már azokon is elhatalmasodik a szorongás és sokszor kiborulnak, akik az első hullámban még azt mondták, hogy egészen jól viselik a helyzetet, nekik ez így jó. Többen mesélték, hogy a túlzott feszültség hatására olyan dolgokat csináltak vagy olyan reakcióik voltak, amelyek korábban egyáltalán nem voltak rá jellemzőek. Például, hogy beleüt a falba, ha valami nem a tervei szerint alakul. Tudom, ez elég drasztikusan hangzik, de ezt és ehhez hasonló reakciókat is kiválthat az emberből a stressz, különösen, ha huzamosabb ideig bizonygatja magának az ember, hogy ő bizony mindennek ellenére „jól van”.

Ezen kívül a stressz hatására fizikai tünetek is jelentkezhetnek, leginkább azoknál, akik nehezen vagy egyáltalán nem tudják kimutatni az érzelmeiket és hajlamosak az elfojtásra. Ők most még intenzívebben élik meg a körülöttünk zajló események hatását. Sokuknál alakult ki valamilyen szomatikus állapot, depresszió vagy alvászavar.

Én is keresztül mentem mindegyiken

Igaz, ez nem most volt, hanem évekkel ezelőtt, de végigmentem ezen az úton, ezért pontosan tudom, min mennek keresztül most sokan. Jártam pszichológushoz, írtak fel antidepresszánst, de az elsőtől olyan rosszul lettem, hogy soha többet nem nyúltam ilyen típusú gyógyszerhez.  Régebben már eldöntöttem, hogy soha nem szedek be ilyet, amikor mégis felírattam magamnak, akkor már nagyon mélyen voltam, nem láttam más megoldást és talán nem is voltam annyira nyitott más opciókra…

De egy ponton elhatároztam, hogy inkább alternatív megoldást keresek, így gyógynövények és természetes módszerek után kezdtem el kutakodni. Nem sokkal később pedig a jóga is megérkezett az életembe.

Most nem arra bíztatlak, hogy kezdj el jógázni…

Nem a napi 60-90 perces gyakorlás az egyedüli dolog, ami segíthet (bár kétségtelen, hogy óriási változást hozhat az életedbe). Viszont a jóga eszköztárában akkor is találsz néhány hasznos ötletet, ha úgy érzed semmi szabadidőd nincs és minden perced be van osztva.

Szóval nézzük, mit tehetsz, ha elhatalmasodik rajtad a szorongás, a szomorúság vagy a depresszió.

Tanulj meg lélegezni!

„Lélegezni mindenki tud…” gondolhatod most és igazad is van. De sajnos az évek alatt elfelejtjük, amit babaként ösztönösen jól csinálunk. Szép lassan leszokunk a hasi légzésről, pedig számtalan előnye van. Ebben a cikkben írtam róla bővebben, kattints ide és olvasd el!

Igyál nyugtató gyógyteákat!

Fogyassz akár napi 2 csészével! Szívesen ajánlok párat, de mindig nézz/olvass utána, melyik gyógynövényt mennyi ideig szabad inni, ugyanis van amelyik hosszú távon alkalmazva nem egészséges. Ha van természetgyógyász ismerősöd, ő is tud segíteni!

Redukáld a kávéfogyasztásod!

A napi több kávé helyett igyál csak egyet, a másikat váltsd ki koffeinmentes kávéval vagy esetleg gabonakávéval, teával is pótolhatod, ha teljesen elhagynád a kávét!

Feküdj le időben!

Aludj minden este eleget, hogy a szervezeted megfelelően tudjon működni! A regenerálódáshoz az is fontos, hogy lefekvés előtt 1-2 órával már ne nézz TV-t, ne dolgozz a laptopodon vagy ne telefonozz.

Relaxálj!

A teljes kikapcsolódásban segíthet neked is a Viparita Karini, ami egy pihentető, relaxáló jóga póz, számos pozitív élettani hatással. Ezekről és a gyakorlat kivitelezéséről ide kattintva olvashatsz részletesebben!

Egyél könnyű ételeket!

Válassz olyan ételeket, alapanyagokat, amelyek feltöltenek energiával! Jó hatással lesz rád, ha tartasz hetente néhány húsmentes napot vagy akár teljesen felhagysz a húsfogyasztással. Érezni fogod az energiaszinteden, hangulatodon!

Figyelj a folyadék fogyasztásra is!

Igyál meg naponta elegendő mennyiségű vizet (hagyd el a cukros, szénsavas üdítőket)!

Hagyd el a finomított cukrot!

… vagy redukáld a lehető legkisebb mennyiségre.

Mozogj minden nap!

Ne feledkezz meg a sportról sem, mozogj naponta legalább egy picit, főleg akkor, ha ülőmunkát végzel! Figyelj rá, hogy szünetet tarts, állj fel óránként, menj ki sétálni és mozgasd át az ízületeidet!

Tapasztald meg a valódi nyugalmat!

Ha a kisebb lépések után szeretnél tovább haladni és megtapasztalni azt a tartós kiegyensúlyozottságot és nyugalmat, amit a rendszeres jóga gyakorlás nyújthat számodra, gyere el hozzám egy jóga órára!

Nézd meg az órarendet itt!

 

Pertics Nikolett

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Protected by Spam Master